top of page

Polaritet og moderne identitet

Om Jane Susanne Andersens billedkunst

 

 

Jane Susanne Andersen beskæftiger sig med kolorismens potentiale i sin billedkunst. I en vedvarende og herlig udforskning af farvernes iboende polaritet, sættes det umiddelbart grimme af på lærredet klods op af det traditionelt skønne, idet maleren er indforstået med, at det er i foreningen af de to, billedet vækkes til live. Malerens sikre hånd og skarpe øje afstedkommer et lækkert koloristisk billedunivers, som er beslægtet med J.F. Willumsens ekspressionisme.

 

Motivet er ofte portrættet, hvor ansigtets naturlige todeling tydeliggør kunstnerens projekt. Med stor indsigt i kunsthistorien sampler Jane Susanne Andersen elementer fra kendte malerier ind i egne billeder og på den måde opstår spændende fortolkninger af moderne identitet her i starten af det ny årtusinde.

 

Jane Susanne Andersen er særlig beslægtet med den tyske jævnaldrende kunstner Christoph Ruckhäberle, da de begge arbejder med det forvredne naive perspektiv og en har en udbredt forkærlighed for mønstergengivelse. Ligesom begge har et betagende tragikomisk syn på den menneskelige eksistens.

 

Trods spændet på mere end 200 år har Goethe i sin farvelære fra 1810 formuleret et citat, som meget præcist beskriver Jane Susanne Andersens billedkunst: ”Farver er tanker, følelser, ord..en verden i evig fortolkning i forhold til menneskelivet.”

 

 

 

 

 

Ida Anna Hjalmsrud, kunstkonsulent

 

 

Jane er månedens kunstner i Annes Atelier
September 2015

September måneds kunstner i

Kunstskolen Annes Atelier:

 

Jane Susanne Andersen
 

Vi har startet på ti sætninger, som månedens kunstner fuldfører og uddyber.
 

1. Mit navn er Jane Susanne Andersen, og jeg er kunstner fordi... jeg er bidt af kunst. Helt enkelt. Jeg elsker kunstens dobbelthed. Dét at den både kan være legende og let - men også tankevækkende og dyster. At den kan fortælle om helt almindelige hverdagsting, men også om det fantastiske og ekstraordinære - og alt der er derimellem. I kunsten får jeg mulighed for at opleve verden på en ny og udfordrende måde eller genkende det genkendelige. Det er en måde at opleve verden, som har betydning for den, jeg er.

 

2. Jeg har været kunstner siden: 
Jeg har levet af at være kunstner og forfatter siden 2012, men jeg har interesseret mig for kunst, siden jeg var teenager. Jeg fik min første maleundervisning hos en kunstner, da jeg var 15 år. Vi malede monokromatiske opstillinger – og jeg var ret god til det. Senere gik jeg på Holbæk Kunsthøjskole, hvor mit kunstsyn kom under heftig behandling. Her var ingen opstillinger – men koncepter, tableauer og installationer. 
Jeg holder både af det traditionelle og det eksperimenterende, og siden jeg gik på Kunsthøjskolen, har jeg beskæftiget mig med kunst på en eller anden måde. Jeg har taget et uendeligt antal kurser, i en periode læste jeg kunsthistorie, og så har jeg de sidste 15 år undervist i maleri på højskoler, billedskoler og aftenskoler, hvilket er en vidunderlig måde, selv at blive inspireret.

 

3. En typisk dag hvor jeg arbejder med min kunst foregår sådan:
En typisk dag hvor jeg skal male, begynder når jeg har afleveret mine børn i skole og børnehave. Jeg arbejder som regel på flere malerier, og jeg finder et par stykker frem og bruger tid på at se ordentligt på dem, for at beslutte hvor jeg skal fortsætte. Jeg maler bedst de dage, hvor jeg ikke har andre aftaler. Jeg arbejder som sagt både som billedkunstner og forfatter, og de dage hvor jeg maler, lytter jeg ofte også til lydbøger. Det har den fordel, at det hjælper mig ind i et flow, hvor jeg glemmer resultatet og kun fokuserer på processen. Ulempen er, at jeg også glemmer de mest dagligdags ting - som for eksempel at spise. Når lydbogen slukkes, bruger jeg igen tid på at tage stilling til, hvad jeg vil male over, og hvad jeg vil lade stå.

 

4. Det bedste jeg ved:
Når jeg maler, er det bedste jeg ved at opdage et nyt farvesammenstød. At overraskes over den virkning, to farver kan have på hinanden, og at de nærmest kan eksplodere i øjnene på mig.

 

5. Det værste jeg ved:
Er når jeg kommer til det stadie i maleprocessen, hvor maleriet ikke er faldet på plads endnu – og jeg bliver i tvivl, om jeg faktisk formår at færdiggøre det. Dette frustrationspunkt må jeg igennem med alle mine malerier.  Hvis jeg er heldig, kan det overstås på et par timer, – men det kan også stå på i flere uger og i enkelte tilfælde måneder.

 

6. Jeg er allermest inspireret af:
Andre kunstnere. Levende og døde. Jeg elsker at dykke ned i kunsthistorien. Jeg bliver inspireret af alt fra gamle egyptiske mumieportrætter, ikoner, manierismen, nabierne, ekspressionismen og Leipzig-skolen.

 

7. Om 5 år vil du kunne opleve mine værker... på gallerier og andre udstillingssteder.

 

8. For mig er god kunst... noget der rører eller oprører mig. Det kan være sjovt, vildt, sørgeligt, afdæmpet, harmfuldt eller noget helt sjette, bare det ikke er ligegyldigt.

 

9. Det bedste ved Kunstskolen Annes Atelier er for mig... mødet med andre kunstnere. Det er dejligt at have et netværk, der har den samme store interesse for maleri som jeg.

 

10. Det bedste råd jeg har til andre kunstnere er… Køb en grim farve – og brug den i dit næste maleri. (Med ”grim farve” mener jeg: En farve du ikke kan lide eller bliver provokeret af.)

 

bottom of page